zondag 30 januari 2011

Dat doen we dus niet op school

Rages zijn van alle tijden. Het verbaast me iedere keer weer waar ze ineens vandaan komen en hoe besmettelijk ze zijn. Hoe oude dingen terugkomen en nieuwe dingen razendsnel bekend worden.

De mannelijke kant van groep 8 is nu helemaal gek van vouwen. Op You Tube laten vaardige Japanse vingers jongens zien hoe ze ingenieuze vliegtuigjes kunnen vouwen. Met verschillende effecten. De jongens zitten veel online om uit te proberen. Tussendoor gaat de telefoon of floept er een MSN contact binnen. Over nieuwe ontdekkingen. Groot, klein, vanaf de trap, buiten in de tuin, vanaf het balkon.
Op het schoolplein worden inzichten en nieuwe vouwtechnieken uitgewisseld. Jongens vragen zich af, waarom een bepaald vliegtuig loopings maakt, wanneer het lang zweeft of waar het zwaartepunt moet liggen.

In de schoolgids staat dat de school zich dit jaar gaat verdiepen in Techniek, want school beseft hoe enorm belangrijk dit is voor onze kinderen. Of dat het moet, volgens het schoolwerkplan.

De jongens zijn vaak snel klaar met hun werk, hebben volop tijd over. Mogen niet vooruitwerken. Dus willen ze nu graag vouwen. En elkaar leren wat ze snappen en vragen wat ze nog niet snappen.
Nee, zegt juf gedecideerd, dáár gaan we geen schoolpapier aan verknallen.
Ga maar lekker lezen of een kleurplaat maken.

(c) Wilma van Esch
Wilma van Esch (1966)  is projectleider van het expertisecentrum E.G.O. Nederland, eindredacteur van het tijdschrift Egoscoop en voorzitter van het docentennetwerk Jonge Kind. Zij verzorgt (inter-)nationaal  lezingen, tweedaagses, studiereizen, trainingen en workshops voor leerkrachten,  schoolleiders en docenten HBO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten