zondag 30 januari 2011

Een doosje vol ideeen

Het is inmiddels een flinke tijd geleden. Levi zal uitgegroeid zijn tot een grote puber, destijds was hij een flinke kleuter. Thuis zat het niet lekker. Levi kwam iedere ochtend overstuur op school. Aan werken kwam hij niet echt toe. Maar hij was wel mijn trouwe maatje, mijn partner in het onderwijsproces.
Zat ik in de kring, zat hij naast me. Zat ik aan de instructietafel, schoof hij aan. En alle kinderen die bij me kwamen om iets te vragen, voorzag hij van een helder advies. Vooral op het gebied van plannen en keuzes maken was Levi een kei.
Maar zelf kiezen en zelf werken, dat lukte gewoon niet.

Op een dag bespraken we dat hij aardig wat ideeën had geopperd en dat zijn klasgenoten het enorm waardeerden. We besloten de opdrachten op hard kartonnen kaartjes te schrijven. Levi dicteerde, ik schreef en tekende. Levi vond een doosje waarin de kaartjes pasten en stopte telkens vol trots een nieuw kaartje erin.
De dagen erna kwamen kinderen telkens bij Levi een kaartje trekken en gingen vol enthousiasme aan de slag met de bouw-, knutsel en werkopdrachten.
“Zeg Levi”, opperde ik na een paar dagen, “als je zelf eens een kaartje trekt en gaat werken. Zie je hoeveel plezier de rest heeft?”
“Mwa, neuh”, reageerde Levi. “Dan moet ik doen wat ik pak…”
Ja, dat was de deal, maar ik gaf aan dat alle kinderen dat deden. En hij wist hoe leuk de opdrachten waren, want hij had ze zelf bedacht.
“Als er nou een paar lege kaartjes tussen zouden zitten…”, dacht Levi hardop.
“Dan wat?”
“Dan zou ik het wel doen, dan kan ik ook de mazzel hebben dat ik zelf mag kiezen”. Triomfantelijk keek hij me aan en trok een kaartje uit het doosje.
“Maak een kasteel met 3 torens en een ophaalbrug, makkie!”
Nog geen 5 tellen later was Levi hoogbetrokken aan het bouwen. De dagen erna werkte hij de ene na de andere opdracht af, enthousiast over wat hij zelf bedacht had.
De doos met kaartjes heb ik nog lange tijd gebruikt, ook in de jaren na Levi...

(c) Wilma van Esch
Wilma van Esch (1966)  is projectleider van het expertisecentrum E.G.O. Nederland, eindredacteur van het tijdschrift Egoscoop en voorzitter van het docentennetwerk Jonge Kind. Zij verzorgt (inter-)nationaal  lezingen, tweedaagses, studiereizen, trainingen en workshops voor leerkrachten,  schoolleiders en docenten HBO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten