zondag 27 februari 2011

Schoolkeuze

Om tot een goede schoolkeuze voor onze oudste te komen, besloten we bij een aantal basisscholen op bezoek te gaan. Om de leerkrachten te ontmoeten, de sfeer te proeven en vooral ons gevoel te volgen. En om wat vooroordelen te ontkrachten die ik vanuit mijn onderwijsperspectief toch wel had. Door de klapdeuren van de uitnodigende kleutergroepen van een van de scholen kwamen we bij groep 3. Een compleet ander beeld: aan de kleine stoeltjes en wandplaten konden we opmaken dat dit groep 3 was, maar verder was het nauwelijks zichtbaar. ‘Kunnen kinderen hier eigenlijk ook nog spelen?’ vroeg ik de leerkracht. ‘Ja hoor’, zei ze enthousiast ‘Loop maar eens mee’.  Achter in de klas werd een gordijn opzij geschoven: ‘Kijk, we hebben ganzenbord, mens-erger-je-niet en nog veel meer! Bijna iedere vrijdag mogen ze spelen, als het werk tenminste af is’.

Eh... deze school is het dus niet geworden...

(c) Wilma van Esch
Wilma van Esch (1966)  is projectleider van het expertisecentrum E.G.O. Nederland, eindredacteur van het tijdschrift Egoscoop en voorzitter van het docentennetwerk Jonge Kind. Zij verzorgt (inter-)nationaal  lezingen, tweedaagses, studiereizen, trainingen en workshops voor leerkrachten,  schoolleiders en docenten HBO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten