maandag 28 maart 2011

Ik gaa op de speelin regols leten

Je ziet het steeds vaker: Om kinderen eigenaar te laten worden van hun eigen leerproces verschijnt onderaan taak- of contractbrieven het aandachtspunt van de week. Een prachtig initiatief!

‘Niet rennen door de klas’ staat er bij een kind uit groep 7. ‘Minder praten’ zegt zijn klasgenoot. ‘Netjes werken’ bedenkt een derde kind. In een van deze klassen ontstaat een boeiend gesprek met de leerkrachten. De kinderen zijn al naar huis. Ik ben benieuwd wie dit aandachtspunt verzint. Dat blijken de kinderen zelf te zijn. Ik vraag me af of dit werkelijk is wat kinderen willen. Dus je zit met je taakbrief voor je neus en je bedenkt: Wat zal deze week nou eens mijn uitdaging zijn, zodat het hier beter gaat’ En hoe evalueer je dit aan het einde van de week? Bijvoorbeeld: Heb je niet gerend? Waarom wel / niet en wat nu...
De leerkrachten beamen dat dit inderdaad items zijn die uit kring- en evaluatiegesprekken naar voren komen, maar beseffen dat dit toch wel heel erg sociaal wenselijk is en vooral een leerkrachtbehoefte. Maar dan... hoe laat je kinderen verzinnen wat hun uitdaging van de week is, hun werk- en leerpunt.
Door ons steeds verder te verplaatsen in deze kinderen, te kijken naar wat er speelt en waar betrokkenheid ligt, komen we tot leuke inzichten.

Dus kinderen van deze groep 7/8: Jullie leerkrachten hebben een training gevolgd en gaan dat met jullie delen.
-         In je aandachtspunt van de week mag het woordje NIET niet meer voorkomen. Formuleer wat je WEL gaat doen.
-         Vaker, minder, langer... dat zijn vage begrippen; bedenk iets concreets.
-         Zorg dat je uitdaging leuk is, dat het ook werkelijk een uitdaging is om te doen

En de leerkrachten: Zij denken mee na over uitdagende, stimulerende aandachtspunten. Zij checken tussentijds of het gaat lukken. En ze evalueren op het einde van de week of het je gelukt is en wat jouw nieuwe uitdaging gaat worden.
En... ze gaan heel erg proberen het woordje NIET te vermijden!

Leuke uitdaging, niet?

(c) Wilma van Esch

Wilma van Esch (1966)  is projectleider van het expertisecentrum E.G.O. Nederland, redactielid van het tijdschrift Egoscoop en voorzitter van het docentennetwerk Jonge Kind. Zij verzorgt lezingen, tweedaagses, studiereizen, team en individuele trainingen voor leerkrachten,  schoolleiders en docenten HBO.

1 opmerking:

  1. Zeg ik ook altijd 'Vertel me wat je WEL wilt of wat je ANDERS wilt gaan doen in plaats van wat je NIET meer wilt doen...'

    Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen