donderdag 28 maart 2013

Ik heb dat tedere gevoel - Hotter than my daughter

Terwijl de koorts wegebt, zit ik nog wat zombie-achtig op de bank. Lezen lukt niet. TV-kijken wel. Een stem uit mijn jeugd spreekt me vermanend toe, maar niemand die me ziet. ‘Mag best’, zeg ik hardop tegen niemand, ‘ik ben nog een beetje ziek’.

Ik kijk een programma wat ik nog nooit heb gezien ‘Hotter than my daughter’ met een geitende, grappen en grollende Gordon die zich de tranen in zijn broek lacht om vrouwen die aangemeld zijn door hun dochter. Zou het komen doordat ik net ziek ben geweest, of dat ik tijd heb om na te denken. Ik word geraakt door dit tv-programma. Zie vrouwen van 50, 60 jaar die zich uitdagend sexy en soms ook wel foeilelijk kleden. Die zich willen laten zien, paal dansend in de kroeg staan, in een minirok met rijglaarzen de kleinkinderen uit school ophalen met een blik van ‘niemand maakt mij wat’.
Het is niet zomaar aandacht willen, het blijkt altijd een reactie ergens op. Dat schemert door in de korte scènes waarin Gordon zijn arm om hen heen slaat en hen ‘heerlijke wereldwijven’ noemt of gewoon ‘lieverd’.  Terloops, in een paar regels sijpelt een verdrietig verleden door. Nu geen tranen meer, het is gewoon een stoere keuze. De verhalen lijken op elkaar; “Ik laat me niet meer de les lezen, ik kies voor mezelf. Ik heb lak aan de wereld, ik laat me zien. NU IK! ”.  
Ik snap de dochters, de moeders, de zussen, de mensen die zich schamen. De mensen die het graag minder opvallend willen, die zouden willen dat moeder, oma of zus gewoon in de pas loopt. Maar dat doet ze nou net niet. Gewoon omdat het leven teveel zeer heeft gedaan, omdat ze een keuze heeft gemaakt, omdat ze gezien wil worden en dat gewoon doet. Gordon doet hen even nette kleren aan, lippenstiftje, kapseltje. De familie en vrienden applaudisseren ‘O, wat ben je mooi!’.  Het programma is geslaagd. Voor mij is de fascinatie begonnen. Hoe gaat het met hen na een paar weken? Durven deze vrouwen nog lak aan de wereld te hebben? Zouden er gesprekken op gang komen? Begrijpend of veroordelend? Zou ze anders in de wereld staan?
De TV gaat uit, ik kijk even in de spiegel. De koorts maakte me op een andere manier even meer verhit, zeg hotter, maar ik geloof niet dat mijn dochter me ooit zal aanmelden. Bepaald niet very hot, zeker niet zo uitziekend in een joggingpak. Ik heb de behoefte niet, noch het lef. Lang leve deze vrouwen met lef, de vrouwen die dansen op de bar, die tattoo’s laten zetten gewoon omdat ze dat mooi vinden en waar van gehouden wordt omdat hun dochters, zussen, moeders en vriendinnen snappen waarom ze doen wat ze doen: Zichzelf laten zien omdat ze gezien mogen worden! Zelfs al zie je net wat teveel…
Herman van Veen 'Dat Tedere Gevoel' http://www.youtube.com/watch?v=je2ZaLQMBZA
©Wilma van Esch

2 opmerkingen: