woensdag 4 juni 2014

Inkleuren of is het schetsen?

Ze staat aan de overkant van het drukke busstation, het is een stralende, zonnige dag. Maar ze straalt niet. Haar schouders naar voren gebogen, zwarte kleding, donker lang haar, felrode lippen, bleke huid, blik naar de stoep, af en toe opkijkend, eindeloos verdrietig. Hoe oud zou ze zijn, een jaar of zeventien?

Ik fiets voorbij en ben geraakt door haar gestalte en uitstraling, zo alleen op die stoep. Wachtend op een auto, denk ik, want de bussen komen aan de overkant. Zo verdrietig, zo in zichzelf gekeerd…

Ik stop nooit om te vragen wat er is, dat gaat me niet aan. Ik kijk en fantaseer. Over verbroken relaties, nare ruzies, een verslaving, een gedesillusioneerde dag, een zwaar leven. Al fietsend verzin ik haar lotsmogelijkheden.

En ja: Misschien heeft ze gewoon hooikoorts en is haar rugzak zwaar, of is ze moe van school, maar zo bedenk ik het niet. Ik bedenk tragiek, eenzaamheid, verdriet.
Op wie zou ze wachten?

Mijn gemijmer wordt ruw opgeschrikt door een toeterende auto. Ik reed al dromend te ver de rotonde op. Geïrriteerde blik van de jongeman vanachter het stuur. Boze handbeweging. Iemand die zich aan mij ergert. Mijn fantasie maakt een sprongetje van haar. Naar hem. Zou hij ooit bedenken wat mooie, melancholische meisjes van ongeveer zeventien mee hebben gemaakt? Wat zou hij bedenken, vanonder zijn petje, achter het stuur? Ouwe muts, let toch eens op? Geen idee. Wat zou hij voor werk hebben, heeft ie al een relatie? Waarom is hij zo fel?

Thuisgekomen. Koffie. Vraag me af; Zouden meer mensen zo fantaseren, of ben ik gewoon… eh… tja…?? Proost!

©Wilma  van Esch ~ Eindeloze fantast

Geen opmerkingen:

Een reactie posten