maandag 3 november 2014

Verhalen Verzamelen over Verandering

Over 21 maanden word ik vijftig. Eenentwintig, het getal van volwassenheid. En vijftig, daar wil ik wel iets mee. Om me heen zijn nogal wat mensen me voorgegaan, op allerlei manieren. Een vriendin  twitterde vijftig spreuken en levenswijsheden met foto’s die bij haar leven horen, in aanloop naar haar vijftigste verjaardag. Mooi! Dat inspireert me.

Ik ga verhalen verzamelen. Eenentwintig verhalen, één per maand, tot ik vijftig word. Eenentwintig ontmoetingen met mensen die ik nog niet ken, maar waarvan ik graag een groot of klein verhaal wil horen over een belangrijke verandering in hun leven. Op welk gebied dan ook. Wat was de aanleiding, wat is er gebeurd en wat was het gevolg? Hoe kijken zij er op terug?

Natuurlijk heb ik volop gelezen over veranderkunde, over comfortzones van mensen, veranderbehoeftes, overtuigings- en verleidingsstrategieën, over leiderschap. Maar niets raakt me meer dan de persoonlijke moed van mensen, de moed om te veranderen of verandering teweeg te brengen. Bij zichzelf, in hun leef- of werkwereld, voor mensen om hen heen.

Toen ik 2,5 jaar geleden startte als teamleider op Pabo Veghel schreven we ons motto op de deur van de foyer ‘Wees zelf de verandering die je in het onderwijs wilt zien’ (vrij naar Gandhi). Nu, ruim twee jaar later, haal ik verhalen op bij mijn collega’s: Welke verandering ten goede heb jij in de afgelopen twee jaar bij jezelf gezien, gerelateerd op je werk op onze locatie? Ik heb er nog maar een paar mogen ontvangen, maar wat een cadeau om te lezen. Unieke verhalen, originele invalshoeken, en verrassende zichtbare, blijvende veranderingen in waarneming, handelen of samenwerking.

Het grote luisteren is begonnen. Eenentwintig, de stap naar volwassenheid. Eenentwintig verhalen over verandering.  Wordt vervolgd…

©Wilma van Esch, verzamelaar, verwonderaar, 48.

2 opmerkingen: