dinsdag 19 mei 2015

Nailhouses, heb jij ze ook?


http://assets.inhabitat.com/wp-content/blogs.dir/1/files/2012/11/nail-house-china-Luo-Baogen-4-537x357.jpg http://i.guim.co.uk/static/w-700/h--/q-95/sys-images/Guardian/Pix/pictures/2014/4/13/1397410555924/baac3533-f9fe-4c47-994d-eeadf76d8ee1-1020x758.jpeg

“In China, a "nail house" is a home whose resident refuses to leave in order to make way for new construction. Builders have to elaborately construct around it, often leaving behind an eyesore so awesome that it's almost a sculpture”.

Nailhouses, heb je er ooit van gehoord? De wereld verandert, maar jij doet niet mee! Je staat in je gelijk. Je weigert te vertrekken. En je krijgt je zin. Het huis blijft staan, de buurhuizen afgebroken. De snelweg wordt eromheen geconstrueerd.  Een korte speurtocht op internet levert mooie plaatjes op. Bizarre sculpturen. Hoelang zouden mensen zo kunnen wonen? En hoe zou het zijn in je eentje in zo'n omgeving?
In mijn leven heb ik een aantal nailhousjes gecreëerd. Stoere heldendaden of hopeloze Don Quichotte acties? Zeg het maar. Ik had niet altijd door dat het nailhousjes waren, ik zat vastberaden binnen, vasthoudend aan mijn gelijk.
Toen we op de PA voor het eerst les kregen op computers heb ik demonstratief geweigerd me in die dikke kast met groene weerschijn op een zwart scherm te verdiepen. Ik vond het belachelijk dat wij kennis moesten maken met deze apparaten en bezwoer dat ik nooit, maar dan ook nooit en zeker niet met kinderen met dergelijke apparaten zou gaan werken. Ik was oprecht verontwaardigd en deed niet mee. En hield dat een behoorlijke tijd vol. Want, o, wat had ik gelijk.
Vijf jaar later werd ik secretaresse op een reclamebureau en heb ik  leergierig en betrokken de administratie geautomatiseerd. Met korte cursusjes waarvanuit je toen nog hele ingewikkelde dingetjes moest onthouden om simpele handelingen te verrichten. Ik beet me vast en ging over van brieven met carbonpapier naar digitale brieven. Toen ik juf werd genoot ik van de mogelijkheden van de computer voor kinderen. En nu… tja, geen dag zonder pc. Had ik kunnen blijven wonen in mijn huisje? 

Nailhousjes. Netelige principekwesties. Diep van binnen overtuigd zijn van je gelijk. Niet anders willen, niet willen veranderen.
Hoeveel nailhousjes heb jij in je leven gerealiseerd, op je werk, in je liefdesrelaties en vriendschappen? Wanneer bleef jij zitten waar je zat, omdat je het niet eens was met de veranderingen die op je afkwamen. Niet meebewegen, ogen en oren dicht. Knokken om te mogen blijven. En het lukt je. Heldendaad, dwaze actie of tijdelijk een blinde vlek? Herken jij ze ook?

©Wilma

Geen opmerkingen:

Een reactie posten