zaterdag 12 februari 2011

Doen wat nodig is... (Thich Nhat Hanh)

De monnik Thich Nhat Hanh vertelt een boeiende metafoor over diversiteit en doen wat nodig is. Deze monnik heeft in zijn leven veel gedichten geschreven en laat ons weten dat zijn rechterhand eigenlijk al het werk heeft gedaan. Zijn linkerhand heeft nooit een gedicht geschreven. Maar zijn rechterhand denkt niet dat zijn linkerhand nergens goed voor is. Zijn rechterhand heeft geen last van eensuperioriteitscomplex. Zijn rechterhand is erg gelukkig. Maar ook zijn linkerhand heeft geen enkel complex, hij voelt zich op geen enkele wijze minderwaardig. In zijn handen bestaat ‘de wijsheid van niet-discrimineren’.

Op een dag wilde Thich Nhat Hanh een spijker in de muur slaan. In plaats van op de spijker sloeg hij op zijn linkervinger. Zijn rechterhand legde onmiddellijk de hamer neer en pakte de linkerhand op een tedere manier.  Alsof hij voor zichzelf zorgde. En daarbij wees zijn rechterhand niet naar de linker: Zeg linker, je hebt gemerkt dat ik nu goed voor jou gezorgd heb. Onthoud dat, want ik wil dat je dit in de toekomst ook een keer voor mij doet’. Op geen enkele manier. En de linkerhand zei ook niet: ‘Jij, rechterhand, hebt me ongelooflijk veel pijn gedaan! Geef me je hamer, ik wil gerechtigheid!’
Zijn handen weten dat ze samen een zijn en vooral doen wat nodig is...
En wij??
(Thich Nhat Hanh, vrij vertaald door Wilma van Esch)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten