vrijdag 11 februari 2011

Niet NIET zeggen valt niet mee...

Wanneer je bij 123people je naam intikt, verschijnt er een veld met steekwoorden die in je recente online berichten en publicaties veelvuldig voorkomen. Ik zag mijn woordenveld en was blij met EGO, KINDEREN, ONDERWIJS, GOED maar daar verscheen ook overduidelijk dik en vet NIET... Nou niet bepaald een steekwoord om trots op te zijn, ik had gehoopt dat WEL zou verschijnen.

Vanuit o.a. NLP (en van Marc Lammers) weten we dat onze hersenen het woordje NIET niet registreren. Kinderen die door de waarschuwing NIET aan de snoeppot te komen in de verleiding komen richting die snoeppot te gaan, zodra ouders de deur uit zijn. Of met zijn allen NIET denken aan een roze olifantje... Marc Lammers schreeuwde vanaf de zijlijn naar zijn team ‘Niet op de backhand!!!’ en werd wakker geschud toen een van zijn teamspelers terugriep ‘Maar Marc, waar dan wel??’

Het woordje NIET ging met me mee op reis, vanaf dat moment. Alle zinnen en gedachten die voorbij kwamen scande ik op NIET en wijzigde ik meteen door ‘wat dan wel’.

Op de plekken die ik bezocht, straalden de NIET borden me tegemoet ‘Niet roken in dit gebouw’ ‘Niet rennen op de gang’ ‘Niet eten/drinken in deze ruimte’ ‘Niet storen’.

Het werd een leuk spel, omkeringen en mogelijkheden zoeken. En het bleek verhelderend voor kinderen en studenten. Zelfs voor mijn dochter:
‘Oké, je mag uit, maar ik wil WEL dat je samen met een groep naar huis fietst’.
WEL bleek een aangename uitnodiging in al onze werk- en denksessies om verboden en ontkenningen om te buigen naar uitdagingen, naar kansen, naar duidelijkheid voor kinderen en collega’s.

We zijn nu zo’n twee maanden verder. Verwachtingsvol tik ik mijn naam in bij 123people. NIET is er nog steeds, zij het in een kleiner lettertype.
Ha... het begin is gemaakt! Ik kom er WEL!!

Wilma van Esch (1966)  is projectleider van het expertisecentrum E.G.O. Nederland, eindredacteur van het tijdschrift Egoscoop en voorzitter van het docentennetwerk Jonge Kind. Zij verzorgt (inter-)nationaal  lezingen, tweedaagses, studiereizen, trainingen en workshops voor leerkrachten,  schoolleiders en docenten HBO.

2 opmerkingen:

  1. Beste Wilma,

    En 'niet' is ook een geweldig woord om juist wel iets van een ander gedaan te krijgen, of om iemand uit zijn hardnekkige gewoonte te halen.

    Zo wil ik bijvoorbeeld niet dat jij mij (adhd-coach) klanten bezorgt.
    Wilma, niet geld op mijn rekening storten!
    Niet uitzoeken wie ik ben!

    ;-)

    Dank voor je leuke blogs!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En...

    het woord "moeilijk" heb ik in mijn taal vervangen door "niet makkelijk".

    BeantwoordenVerwijderen