woensdag 15 juni 2011

Een bijzonder cadeautje

Op mijn werktafel staat een klein doosje met rolletjes papier erin. Al jaren. Ik kreeg het na afloop van een scholingstraject met een groep leerkrachten. ‘Alsjeblieft’, zei ze tegen me, ‘dit is wat jij me deze dagen hebt gegeven aan inspiratie en wijsheid. Dit wil ik je terug geven, mocht jij het ooit nodig hebben’.
Op de papiertjes stonden uitspraken, woorden, gebaren, handelingen van mij, van die trainingsweek, zorgvuldig opgetekend. Sommige dingen herkende ik meteen, andere dingen verbaasden me of had ik nauwelijks als bijzonder waargenomen.
Wat een bijzondere feedback, wat een liefdevol cadeautje!

Heb je wel eens gehoord van een ‘secret friend’? Voor basisscholen. Dat is een beetje hetzelfde idee. Je krijgt een vriend/klasgenoot toegewezen, waar je de komende tijd extra attent voor bent. Kleine verrassinkjes, kleine uitingen van waardering. Pas na een poosje mogen de kinderen aan elkaar bekend maken voor wie ze hebben gezorgd.

Liefdevolle kleine uitingen, goed kijken naar elkaar, volgens mij groeien we daar allemaal van!

(c) Wilma van Esch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten