zondag 7 oktober 2012

Ejaculerende walvissen en andere problemen

Sinds ik studerende kinderen hebben, vliegen er nogal wat ‘wist-je-datjes’ door de huiskamer. Ze ontdekken volop nieuwe dingen en ik mag met ze meegroeien.

‘Wist-je-dat-een walvis 40 liter sperma produceert, als ‘ie ejaculeert?’, roept mijn dochter terwijl we lekker zitten te eten. ‘En dat daarvan maar 10 liter in het vrouwtje terecht komt, en dus de rest in de zee. En dan vraag jij je weleens af hoe het komt dat de zee zo zout smaakt als je zonder erg een slokje zee neemt tijdens het zwemmen!’ Ze proest het uit, het blijkt een mop. Het eten smaakt direct anders... 

Ik denk aan de afgelopen weken in mijn nieuwe werkomgeving. Ook daar hoor ik veel ‘wist-je-datjes’, bepaald geen moppen of grappige items. Maar ernstige oorzaak-gevolg constateringen. Ik weet nog niet zoveel, veel is nieuw, de taal, de context, de ernst. Ogenschijnlijk lijken oorzaak en gevolg te kloppen, in ieder geval in verband met elkaar te staan en ontstaat de behoefte de oorzaak aan te pakken. Dus: Wat zullen we doen met deze ejaculerende walvissen? In een afgebakend gebied laten paren? Kunnen we ze vangen en hun overdaad aan zaad inperken?  
Of is er iets heel anders aan de hand. Wat is nu eigenlijk het probleem?
 
In het geval van mijn dochter’s mop is het vies dat je een slok zeewater inslikt en je nu bedenkt wat daar allemaal in zit. Heel waarschijnlijk ook een klein beetje walvishoop,  maar wat nog meer. En wat is je kernprobleem? Waarom slik jij het water in? Wie geef je de schuld? Heb je zelf wel eens iets onbetamelijks in zee gedaan? Was dat onbetamelijk?

Kortom: Wat is het échte probleem? Wat moet je onderzoeken en aanpakken om jouw probleem op te lossen? Wiens probleem is het eigenlijk? Is het een probleem? 

Grappig hoe een ejaculerende walvis en twee puberende kinderen  mij helpen in de reflectie op mijn werk. Zal ik het morgen aan mijn collega’s vertellen, of toch maar niet. Ik denk het niet. ‘Vertel hem maar niet door, mam’, gaf mijn zoon me terug, ‘want moppen vertellen kun jij echt niet, je vertelt het zo slecht dat er niets te lachen valt’.  Tja… 

© Wilma van Esch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten