woensdag 24 oktober 2012

Post terug ~ wennen aan een nieuw gebouw

We zijn nog maar pas verhuisd naar het nieuwe gebouw. Studenten zijn net mensen, het is wennen op deze nieuwe plek. Alles wat niet meer is, wordt erg gemist. Als we mopperen en klagen tot een competentie zoudenverheffen, dan werd deze ruimschoots ontwikkeld door sommige studenten in deze eerste periode. Eén van mijn collega’s bedacht dat het goed zou zijn studenten een kanaal te geven om hun wensen op te tekenen, en legde een schrijfschrift met pen op een tafel in onze foyer. Daar werd direct gretig op ingetekend, het boek ging van hand tot hand.

Ik was erg benieuwd van wie deze actie kwam en hoe mijn collega dacht dit verder op te pakken. Ondertussen wekte het schrift zowel mijn irritatie als nieuwsgierigheid. Met regelmaat bladerde ik er even in. ‘Wanneer ga jij eens antwoord geven?’, vroeg op een ochtend een groepje studenten aan me. ‘Waarom leg je zoiets neer als je toch geen antwoord geeft?’ Alsof ze mijn gedachten konden lezen, precies datzelfde had ik ook bedacht. ‘Ik kan al wat dingen beantwoorden’, zei ik terwijl ik met hen doorbladerde, 'maar ik heb dit niet neergelegd hoor’.  Verbazing alom, niet jij? Wie dan? Het zinde me niets, deze manier van communiceren, al kon ik hen dan al enkele antwoorden geven.
 
Ik nam het schrift mee naar mijn kantoor en las mooie, redelijke en onzinnige verzoeken; van goed zitmeubilair (eens!) tot condoomautomaten. Van een goed geoutilleerde kantine (eens!) tot wekelijks bezorgen van loempia’s. Ik besloot een brief terug te schrijven.
Beste studenten,
De eerste weken in ons nieuwe gebouw zitten erop. Wij beginnen al aardig te wennen op deze nieuwe stek, we hopen jullie ook.
Enkele weken geleden heeft een van onze collega’s een boek neergelegd waarin jullie je wensen konden opschrijven. Graag willen wij hierop reageren.

-          Een aantal zaken lopen: 2 docenten zijn met een groep studenten bezig met de inrichting en aankleding van de lokalen en de foyer. Er zijn inmiddels overal rails opgehangen zodat er schilderijen en werk opgehangen kan worden. Dit zal snel zichtbaar worden.

-          Het opruimen van de rommel in de foyer door docenten is jullie opgevallen. Mooi! Je vraagt of dit door conciërges kan gebeuren. Helaas. Onze conciërges worden ingezet voor klussen. Het opruimen van jullie afval zul je toch echt zelf moeten doen, er staan prullenbakken genoeg.

-          De vleugel: Daar zijn de meningen nog over verdeeld. We willen zo’n prachtvleugel niet kwijt, maar hij neemt heel veel plek in beslag. Een andere plek in het gebouw is er niet, denken wij, maar alle ideeën zijn welkom. Dus voorlopig blijft hij gewoon staan waar hij staat en nodigen we muzikale talenten uit mooie melodieën ten toon te spreiden.

-          Schoolfeest: Leuk! Plan gerust. Docenten en medewerkers van Veghel zien de uitnodiging graag tegemoet. Wellicht is het leuk om een feestcommissie Pabo Veghel in het leven te roepen. Initiatiefnemers: meld je!

-          Loempia’s – condoomautomaten – terrasverwarmer – frietkraam: Dank voor jullie creativiteit maar helaas…

-          Irritante deur boven: Ja, maar dat is een kwestie van accepteren.

-          Klok – whiteboard voor mededelingen komt binnenkort

-          Automaat voor frisdrank en snoep zijn we aan het onderzoeken, maar zeer waarschijnlijk is de afname te gering om het aantrekkelijk te maken voor de aanbieder. Gelukkig is de Jumbo en de kantine van het ROC op loopafstand én kun je lekkers van thuis meebrengen.

-          Waterkoker – tosti-ijzer – cd speler:  Dit zijn zaken die we graag met een afvaardiging van jullie willen bespreken. Zoals je weet hebben we geen keuken. In de herfstvakantie is een blokje met warm/koud water aangebracht in de OWP. Het is niet praktisch om in de foyer een keukenhoekje te maken, hoe graag we dat ook willen. Tenzij er een Kantinecommissie komt die er ook zorg voor willen en kunnen dragen. Bijvoorbeeld ook voor het gebruik van bestek. Het is goed dat jullie messen, schoteltjes, vorkjes gebruiken, waar nodig, maar het zal nadien afgewassen moeten worden en teruggezet op de juiste plek. Dus: graag een aantal studenten die met ons in gesprek willen gaan over hoe we dit aan kunnen/willen pakken.

-          Werkplekken in de foyer: We zijn bezig met uitbreiding van het meubilair. Zoals je weet is het lokaal naast de docentenkamer ook geschikt om in te werken en lunchen. Misschien moeten we dit lokaal nog mooier en uitnodigender aankleden, want er maken slechts weinig mensen gebruik van, tot dusver.

-          Zitplaatsen buiten: De komende weken wordt de tuin buiten aangelegd. Zitmeubilair komt in het voorjaar. Er komt stroomaansluiting, zodat we de muziekinstallatie buiten kunnen plaatsen bij evenementen. Buiten is een klein afvalbakje voor peuken. Er worden nog teveel peuken op de klinkers gegooid. Willen jullie svp zorgen dat de entree aantrekkelijk blijft en je peuken in de daarvoor bestemde afvalbak gooien. Prullenbakken buiten: ook dit wordt in het voorjaar gerealiseerd. 

Graag jullie reactie!
Namens Team Veghel,
Wilma van Esch

De brief is in het schrift geplakt. Vol verwachting klopt mijn hart, benieuwd of we post of reacties terug gaan krijgen of liever nog of we ondernemende studenten gaan zien die met elkaar een kantinecommissie gaan opzetten en hun schoolfeesten gaan organiseren. Zou het??

Wilma

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten