Het is een goed teken, want
het geeft de behoefte om te ontdekken en meer te weten te komen aan. ‘Ik voel
me onvoldoende uitgedaagd’. Ik vang het
her en der op in onze Pabo. Studenten die het tegen mijn collega's of tegen elkaar zeggen. ‘Ik
heb écht meer uitdaging nodig’.
Mooi!!! En dan? Wat is de precieze
vraag?
Is het ‘Docent prikkel me meer, daag me meer uit’?
Is het ‘Stageschool, laat me moeilijke dingen doen,
laat me mezelf overstijgen’?
Is het ‘Jij ziet helaas helemaal niet wat ik
allemaal in mijn mars heb’ ?
Is het ‘Ik raak maar niet in een flow’?
Ik weet het niet, maar het is zeker een boeiende
verkenning, die ik graag wil aangaan.
Ik hoop van harte dat onze studenten gaan ervaren
dat zij degenen zijn die zichzelf en elkaar uit kunnen dagen. Dat zij de diepte
en breedte in kunnen duiken.
Meer kunnen lezen dan het theoretisch aanbod wat de
docent voorbereid heeft en de docent bestoken met vragen. Complexere
stageopdrachten verzinnen, om op de toppen van hun kunnen de mogelijkheden van
en met kinderen te verkennen.
Zelf de tanden zetten in een domein of onderdeel
waarbij ze écht het naadje van de kous willen weten. Op lesvrije dagen bezoeken
gaan brengen aan bijzondere scholen, aan uitgeverijen, aan
jeugdzorginstellingen. Ontdekken hoe leuk het is om technieken te gebruiken die
je niet kent, een andere manier van presenteren of verwerken op te zoeken.
‘Ik voel me onvoldoende uitgedaagd’. Natuurlijk is
het een appél aan ons, als docenten. Maar o, wat zou het heerlijk zijn als
studenten als een frisse wervelwind door onze opleiding en de stagescholen
raasden, de mediatheek ondersteboven keerden, docenten het hemd van het lijf
zouden vragen en projecten zouden realiseren waar de energie vanaf spat. Beste studenten, kom
maar op, daag jezelf en ons uit!
©Wilma van Esch ~ teamleider FHKE pabo Veghel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten