zondag 30 januari 2011

Feedback geven... een hele kunst

Het studerend lezen schrift van Ruben, 12 jaar, groep 8 is uit, dus komt mee naar huis. Ruben heeft geen moeite met begrijpend lezen, kan informatie vlot uit de tekst halen. Onthoudt gedetailleerd wat hij tegenkomt. Maar heeft grote moeite met het maken van werkstukken en het schrijven van een opstel of essay. Zijn betrokkenheid is erg laag bij dergelijke zaken. Hij wil heel graag weten, onderzoeken, maar reproduceren of er een vorm aan geven is erg lastig. De methode kan hierbij strategieën bieden. Hier een weerslag van zijn schrift. Met zwart Ruben, met rood zijn leerkracht. De leerkracht kijkt zo te zien om de zoveel lessen in het schrift. Er staat heel af en toe een opmerking bij.

Blz. 1
‘wist ik al
wist ik al
wist ik al’
Tekening van vreemd uitziend mannetje
Op blz 2 en 3 werkt hij kort en bondig de vragen af.
Blz 4
‘hoofdgedachte bepalen
ik weet nu niets te verzinnen’
Ruben, begin een zin met een hoofdletter!
Vervolg blz 4, 5, 6 Ruben geeft antwoord op gestelde vragen
Blz 9
‘ik vond het makkelijk om een te maken uit het beeldmateriaal
ik vond het makkelijk om een plan van aanpak te maken’
Blz 10 Ruben geeft antwoord op gestelde vragen
Blz 11 ‘goed – niks – daarom’
Maak goede zinnen!!
Blz 12 Na weer een rij antwoorden:
‘goed – goed – weet ik niet’
Na nog wat bladzijdes met af en toe doorhalingen van Ruben:
‘alles – niks
woordparaplu: dat vind ik fijner’
Niet doorstrepen!
Weer wat bladzijdes
‘ik vertel waarover ik het doe
ik ga info opzoeken en vertellen
ik laat wat shots zien
nee, nee, daarom en nog eens nee’
Vulpen!
Weer pagina’s vol
‘saai – woordpad – daarom’
Dit moet beter!

Gelukkig… op de laatste bladzijde ben ik het voor het eerst met de feedbackgever eens! Zullen we eens gaan praten, juf?

(c) Wilma van Esch
Wilma van Esch (1966)  is projectleider van het expertisecentrum E.G.O. Nederland, eindredacteur van het tijdschrift Egoscoop en voorzitter van het docentennetwerk Jonge Kind. Zij verzorgt (inter-)nationaal  lezingen, tweedaagses, studiereizen, trainingen en workshops voor leerkrachten,  schoolleiders en docenten HBO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten