zondag 30 januari 2011

In het land der blinden is Eenoog koning

Mijn vader gebruikt een navigatiesysteem om Nederland door te crossen, belt mobiel vanuit het buitenland en draait voor internetbankieren zijn hand niet om. Tot hij verandert van bank en een uitgebreid schrijven ontvangt hoe je bij deze bank je bankzaken online kunt regelen. Ik denk dat het onzekerheid is of de angst om fouten te maken die hem doen vragen of ik het een keer met hem door wil nemen.
In het land der blinden is Eenoog immers koning.
Samen met mijn zoontje van tien ga ik de uitdaging aan.
De gebruikersnaam wordt omgezet in een eigen gebruikersnaam, de gegeven pincode vervangen door een zelfbedachte pincode et voila… gebruiksklaar. Ik log uit en laat mijn vader stap voor stap nog eens zien hoe het werkt. Hij knikt tevreden: helemaal begrepen!
“Zou je het opa niet eens een keer zelf laten doen”,  suggereert mijn zoontje nuchter. “Hoe weet jij nou of hij het echt gesnapt heeft”? Helemaal waar, natuurlijk! Dus mijn vader gaat aan de slag. Op de startpagina gaat het al mis, dus ik stuur bij. Bij de gebruikersnaam pakt hij de startbrief, ik attendeer hem op de nieuwe naam en zo worstelen we ons erdoor.
“Gelukt”, zegt mijn vader blij.
“Opa, mama heeft alles voorgezegd”, zegt mijn keizer, “doe het nog eens een keer zelf, anders kun je het de volgende keer nog niet.”
Na nog drie pogingen en een ter plekke ontwikkelde, handgeschreven handleiding lukt het mijn vader zijn betaalrekening te gebruiken.
En dan is er eindelijk koffie.

Op weg naar huis loopt mijn zoon al steentjes schoppend naast me. Hij kijkt niet op. “Als het aan jou had gelegen, had opa het écht nooit geleerd. Je moet het mensen wel zelf laten doen, anders leren ze het nooit, hoor!”

(c) Wilma van Esch
Wilma van Esch (1966)  is projectleider van het expertisecentrum E.G.O. Nederland, eindredacteur van het tijdschrift Egoscoop en voorzitter van het docentennetwerk Jonge Kind. Zij verzorgt (inter-)nationaal  lezingen, tweedaagses, studiereizen, trainingen en workshops voor leerkrachten,  schoolleiders en docenten HBO.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten