Ik luister naar een lezing van Jef Staes (https://www.youtube.com/watch?v=ImCrPtt-rOA#t=86)
en voel me een schaap in een 2D tijdperk. Ik denk dat het spoor wat ik als
leerkracht in de jaren 90 voor leerlingen uitzette een 3D spoor was, maar hoe
vertaal ik de visie van Staes in een aanpak in het nu, met onze studenten, op
deze Pabo. Diplomaverbranding? Talenten en passie? Een leven lang leren?
Pensioenvrij werken?
Als ik het voor het zeggen had, creëerden we een
schakeljaar. Eén jaar na de Havo, het ROC of VWO, voor wie het nodig heeft,
voor wie wil. Waarin je intensief en met hoge betrokkenheid je basiskennis en
basisvaardigheden gaat aanscherpen. Een jaar volledig duiken in de basiskennis
van taal, rekenen, aardrijkskunde, geschiedenis, wetenschap en techniek en
natuur. Waarbij een bezoek aan bijvoorbeeld Naturalis onontbeerlijk is. Waar je je omgeving gaat verkennen en beseft
waar geschiedenis, aardrijkskunde, natuuronderwijs en techniek werkelijk
betekenen en waar ze (on)zichtbaar zijn.
Na dat jaar ga je met een goed gevulde rugzak naar
de Pabo. Dan heb je de rust en de tijd om je te verdiepen in het beroepsbeeld
van een leerkracht, in de ontwikkelingspsychologie van kinderen, in het
fenomeen spel. Je leert over jezelf, over kinderen, over groepsdynamiek.
Dagelijks verbind je de theorie aan je eigen
handelen, doordat je het zichtbaar mag maken in rollenspelen, performances en
praktijkopdrachten. Dagelijks probeer je de geleerde kennis te vertalen naar
het aanbod in de praktijk.
Jouw vaardigheden worden getraind in debating
settings, je reflecteert in socratische gesprekken en je werkt in constructieve
leerteams. Je bent onderdeel van een professionele leergemeenschap op je
stageschool. Het leren op je stageschool en het leren op de opleiding zijn
voortdurend verbonden. Soms vinden colleges plaats op de stageschool, soms
bezoek je lezingen en conferenties, soms haal je je kennis uit de lessen op de
Pabo.
Ben ik een dromer, of is dit de voorbode van wat
komen gaat? Ik onderzoek beelden van studenten, beelden van
mijn collega’s en beelden van het werkveld. 2D en 3D beelden. En ik
onderschrijf voor een deel de mening van Jef Staes: We moeten de talenten en
passies van onze schapen (h)erkennen. Ik geloof in betrokkenheid. En dat we met
elkaar een revolutie kunnen ontketenen.
Terug naar de realiteit, naar mijn mailbox en volle
agenda. Naar de vragen die dagelijks gesteld worden. Mijn hart weet het. Mijn
hoofd is in de war. En mijn handelen is gericht op kracht, inspiratie en
eigenaarschap.
Beste student: Jij wilt toch leerkracht worden?
Nou!? Gas erop, aan de slag. Werk aan wat je nodig hebt, laat zien wat je in je
mars hebt. En verbind theorie met praktijk.
Beste docent: Jij wilt lesgeven aan studenten? Nou!?
Zie wat zij nodig hebben, stem af op hun niveau, en breng ze in ontwikkeling,
zet ze in hun kracht. Volg Maria Montessori en leer hen het zelf te doen.
Beste teammanager: Jij wilt leidinggeven aan
pabodocenten? Nou!? ...
©Wilma van Esch
Teammanager Pabo
Zooooooo herkenbaar: ik weet nog dat ik na een tijdje gewerkt te hebben als pabodocent bij mijn directeur aanklopte en zei: mag ik alsjeblieft deze studenten de hele week? De hele week om met elkaar alles uit te zoeken wat je nodig hebt om die leerkracht te zijn die je wil worden, die docenten erbij te roepen die je wat kunnen leren over de vakgebieden waar je echt wat te ontwikkelen hebt, een wijze vinden waarop je op een of andere manier echt helder krijgt hoe die kerndoelen in elkaar zitten en welke ontwikkelingsgebieden je op welke wijze zou kunnen stimuleren. En vooral wie je zelf bent, wat interventies met jou doen en wat dat zegt over hetgeen jij bij kinderen doet. Welke leerkracht wil jij zijn............Hoe kijk jij naar kinderen..... hoe kijken kinderen naar jou?
BeantwoordenVerwijderenGeen studenten die van vakidioot naar vakidioot hobbelen, maar samen met hun groepsgenoten zichzelf ontwikkelen vanuit al hun vragen en hun ervaringen tijdens de stage......