Dit is de derde groep van de
schoolleidersopleiding van Teachers 4 Teachers. Uit de eerste lichting zijn de
beste schoolleiders geselecteerd, en zij zijn twee jaar lang doorgegaan met
trainen. Om coach te worden van hun collega’s. Dit jaar participeren zij als
coach van twee collega-directeuren. Er zijn vijf Keniaanse coaches en drie
Nederlandse. Aad, Christel en ik mogen dit keer mee. In oktober worden ‘onze’
directeuren begeleid door drie andere Nederlanders. Teachers 4 Teachers heeft
een mooie ambitie: de overdracht en het partnerschap zijn zichtbaar en voelbaar.
Doel is bij te dragen aan het onderwijs én onszelf overbodig te maken.
We werken dit keer met de rollen
van Quinn, met de kernkwadranten van Ofmann. We oefenen onze communicatie-skills
en het geven van feedback. Ik werk met twee schoolleiders die ik de komende
tijd mag gaan coachen. Onze contexten zijn onvergelijkbaar, een wereld van
verschil. En toch… het is een feest van herkenning. Kwaliteiten, valkuilen en
uitdagingen. Het aanspreken van collega’s op ongewenst gedrag, collega’s bewust
maken van de relatie tussen hun leerkrachtgedrag en de resultaten van de
kinderen. Zoveel overlap: Zij in Afrika, wij in Nederland.
Na de tweedaagse draaien we
telkens twee dagen met een schoolleider mee in zijn of haar praktijk, voor
coaching on the job. De week wordt afgesloten met een studieochtend en een
feestelijke celebration. Op dinsdag bezoek ik Nchimoni’s school. ‘You know what I did this morning?’, zegt ze
terwijl ze me gastvrij ontvangt in haar kantoor. En dan vertelt ze met een
stralende lach op haar gezicht dat ze vanochtend eindelijk het lef had twee collega’s
aan te spreken op gedrag wat haar al tijden stoorde. Hoe iedereen luisterde en hoe de twee collega’s
zich verexcuseerden. ‘Kom, we gaan op klassenbezoek’, zegt ze en neemt me mee de
klassen in, om samen te kijken naar de lessen van collega’s. En te oefenen in
het geven van feedback.
Wij zijn weer terug in
Nederland. Thuis, maar nog niet geland. De zestien schoolleiders hebben een
plan van aanpak voor het komende half jaar en gaan begeleid worden door de
Keniaanse coaches, in intervisiemomenten en schoolbezoeken. Over een half jaar
volgt de tweede module: Educational Leadership. En over een jaar zijn wij weer terug.
In 2016 ronden zij hun opleiding af. Maar wie er het meeste leert tijdens en van deze
trajecten? Zeg het maar…
©Wilma van Esch
Meer lezen over de projecten van Teachers 4 Teachers of participeren: www.teachers4teachers.nl
Geen opmerkingen:
Een reactie posten