"Oké, jongens, tips en tops", riep een pabo-student vanuit de zaal toen ik
mijn verhaal beëindigde. Een lachsalvo was het gevolg. In een instant-moment
drong opnieuw tot me door hoeveel we dit doen. Op de basisschool, op de pabo.
Tips en tops. En we noemen het feedback geven.
Het maakt je wellicht een aandachtige consument. Maar dat is
niet waar ik mee wil werken, aandachtige consumenten. Ik wil werken met
studenten. Ik wil weten wat je raakt, wat je denkt. Waar je het mee eens bent
of waar je niks van snapt. Waar het schuurt met wat je meemaakt. Wat je ziet en
ontdekt over kinderen.
Jaren terug kwamen mijn kinderen al terug van de basisschool
met blaadjes van klasgenoten, opmerkingen over hun performance tijdens de
spreekbeurt. Ook weer tips en tops.
Wat leren we onze kinderen? Helpt dit bij een betere
performance, gaat het over de performance? Is dat waar je meer skills of
zelfvertrouwen van krijgt? Of brengt het meer om inhoudelijk te sparren over
het onderwerp van de spreekbeurt. Niet 'Wie heeft er nog vragen?' maar 'Wat
wist je nog niet, wat heeft je geraakt?' of 'Herken je het?' en 'Wie wil er nog
meer weten?'
'Geen tips en tops, maar wat heeft je geraakt?' wilde ik
weten. Wat volgde waren een paar mooie gesprekken. Vooral na het plenaire deel.
Verhalen die mij weer raakten. Over de spagaat waar mensen in werken. Over vanuit
een visie willen werken in je stageklas, maar geremd worden door een mentor die
hele andere ideeën heeft over onderwijs. En niet weten hoe je daar mee om mag
en kunt gaan. Over ineens het inzicht hebben dat je al jarenlang aan het vast zwemmen
bent in een fuik, dat je je nu ineens realiseert hoe benauwd je je daarin voelt.
Mijn verhalen worden er beter van. Omdat ik me realiseer
waar ik op tenen sta en waar ik te kort door de bocht ga. Hoeveel nuances
onderwijs en opvoeding kent. En voor mij wordt verhalen vertellen en verhalen
delen betekenisvoller. Omdat we samen iets aanraken. Iets waar we trots op
zijn, iets waar we onzeker van worden, iets waarvan we soms flink in de war raken,
iets waar we energie van krijgen.
Vanuit daar kunnen we met elkaar op zoek naar je eigen
verantwoordelijkheid, je eigen mogelijkheden en kansen, en ontdekken waar je
stappen kunt en wilt zetten.
Niet ranken, maar denken. Geen consument maar een student.
Ons leven lang van en met elkaar leren. Zoiets…
Wilma
Jammer dat jouw blogs zo weinig opmerkingen kent. Ook dat is een vorm van feedback. Ik lees ze met veel plezier en herkenning. Soms zetten ze me aan het denken. En als het even kan wil ik dan ook nog wel eens spontaan reageren. Elke keer zie ik weer nieuwsgierig uit naar je blog. Maar in de vele media raken zo ook wel naar de achtergrond en dan moet ik zomaar enkele maanden inhalen. Ook daar is niks mis mee. Dat is het voordeel van een blog. Na jaren kun je zomaar teruggrijpen op een bepaald onderwerp. Blijf schrijven, ik lees en reageer graag.
BeantwoordenVerwijderenWat goed te horen, Peter. Fijn dat je kritisch en met plezier leest! Ik blijf graag schrijven. Maar in dialoog is nog veel leuker, dus dank voor je reactie(s)!
Verwijderen