Vinden als ‘ergens een mening over hebben’, of het Vinden van wat je kwijt was of waar je niet naar op zoek was. Beide soorten Vinden doorspekken ons dagelijks leven. Meningen en ontdekkingen. Toevallige vondsten en gerichte speurvondsten.
Onlangs sprak ik met collega’s over leren onderzoeken en onderzoekend leren op de
pabo. Over de doorgaande lijn van onderzoek. De discussie die ontstond over het
één of het ander of het één en het ander, leek een taalstrijd te worden. Een
woordenwaterval waarbij het leek te gaan om het Gelijk. Gelijk vanuit eigen
achtergrond en biografie.
Op dat moment besefte ik waarom
ik het zo plezierig vind dat we in ons curriculum zoveel aandacht besteden aan
onderzoek. Daar mag Vinden Vinden worden. Een student Vindt niet meer zo maar
iets, daar nemen we geen genoegen mee. Een student gaat op zoek. Naar nuance,
naar intersubjectiviteit. Hij gaat de diepte in met een leervraag, zich
werkelijk afvragend wat er uit zal komen, soms een zijweg bewandelend. Hij legt
zich niet meer neer bij het eerste de beste antwoord, maar gaat steevast op
zoek naar meerdere invalshoeken, nieuwe oplossingen.
Maar ai, daar steekt het Grote Vinden weer de kop op, want ook met betrekking
tot onderzoek Vinden wij zoveel. Immers wij hebben er voor geleerd. We Vinden soms
zoveel dat onze studenten volgzaam en afvinkend worden. Helemaal niet meer
onderzoekend. Maar schrijvend, lezend en feedback vragend totdat de begeleidende
docent het ermee eens is… En dat heet dan Onderzoek doen.
Hoewel ik zelf ook nogal eens wat vind, heb ik steeds minder met meningen en steeds meer met Ontdekkingen, met het (her)vinden. Ik zou willen dat onze studenten geraakt worden door
het spannende van onderzoek doen en nooit meer anders willen: Zoeken, speuren,
ontdekken, vinden, iedere onderwijsdag opnieuw. Met verrastte onderzoeksdocenten
die denken: 'Ga door, ik ben zo benieuwd waar je uitkomt, dit is namelijk
ook nieuw voor mij'.
Met een goed theoretisch kader,
zodat hun Vinden krachtig onderbouwd wordt en ze straks zelfbewust het beroepsveld in stappen en onze kinderen gaan bieden wat ze nodig hebben: Goed onderwijs door wijze volwassenen die vinden én op zoek gaan...
© Wilma van Esch
Teamleider FHKE pabo Veghel
en...de gesprekken tijdens de afstudeer-examens bevestigen dat jonge vrouwen en mannen intensief en met veel jong elan op zoek zijn naar mogelijkheden om goed onderwijs te ontwikkelen en te geven! Altijd vanuit hun aandacht voor wat kinderen nodig hebben!
BeantwoordenVerwijderenDag Wilma,
BeantwoordenVerwijderenToevallig dat ik dit nu net lees: ik ben namelijk een bijna-afgestudeerde kleutermeester (nog een weekje) en heb dit jaar twee onderzoeken verricht. Bij één van de onderzoeken heb ik ook enkele artikels die u heeft geschreven gebruikt; Mijn onderzoek ging namelijk over de invloed van de fysieke leeromgeving op kleuters. (+ een statistische vergelijking van betrokkenheid van kleuters op een Zweedse kleuterschool en Nederlandse kleutergroep). Leuk! :)
Groeten,
T, een kleutermeester