Mijn neefje van 10 is al weken bezig met zijn spreekbeurt over ‘De Film’. Het valt niet mee. Hij wil onderdelen onderzoeken die wel heel erg ingewikkeld zijn voor een tienjarige. Het begint met de stomme film. Gelukkig zijn er boeiende fragmentjes op You Tube te vinden. En een grappige anekdote dat de meest gevierde held van de stomme film een vreselijke stem bleek te hebben en dus vanaf de eerste geluidsfilm niet meer gevierd was. Het begin is er.
Maar dan 2D, 3D, 4D: Pff, ingewikkeld!
Samen met mijn zus bedenkt hij weergaves: De tsunami is actueel.
Voor het 2D deel toont hij een filmpje op het digi-bord. Voor het 3D deel vraagt hij zijn juf mee te helpen met een demonstratie. In een kartonnen doos heeft hij de tsunami verbeeld met papieren golven.
En 4D, hoe verbeeld je 4D? Dat is wind, water en dergelijke dingen. Bijna tegelijkertijd bedenken ze het plan. In de spreekbeurttas komt een plantenspuit vol water. Als juf de 3D doos vastheeft demonstreert neefjelief 4D en spuit de juf nat. Dat is 4D!!
En nu maar hopen dat de juf eenzelfde gevoel voor humor heeft...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten