In gesprek
met locatiemanagers, onderwijsinnovatiemanagers, medestudenten en docenten en
gebruikmakend van de theorieën en instrumenten m.b.t. ondernemingszin
(Laevers,L, en Bertrands, E.) probeerden
zij zich vanuit verschillende perspectieven beelden te vormen over het klimaat
op de verschillende pedagogische academies.
Vandaag
presenteerden zij in groepen (tussentijds of afrondend) hun bevindingen. En
benutten hun medestudenten als critical friends. Ze leerden elkaar wijze
lessen, als ‘Hier ben je toch wel erg gekleurd’, ‘Weet je zeker dat dat zo is,
of is dat jouw mening?’ ‘Waar baseer je dit eigenlijk op, hoe ga je dit
onderbouwen?’
De mooiste
opbrengst van de erg uiteenlopende onderzoeken was de nuancering en het begrip
voor de verschillende actoren in de opleiding. De inzichten en opbrengsten zijn
boeiende materie voor de domeinexperts en studentbegeleiders van de
verschillende opleidingen.
Ik nodig
docenten, teamleiders en management van harte uit kennis te nemen van deze
boeiende verkenningen en de dialoog aan te gaan met deze betrokken groep studenten,
die graag wil meedenken over het nog beter maken van hun opleiding. Dit zijn de
mensen die binnenkort ons onderwijs gaan verrijken en waar we veel van en mee
kunnen leren.
Dank je
wel, kanjers!
© Wilma van
Esch januari ’12
Studenten met zin in ondernemen, dat hebben we hard nodig in het onderwijs. Ik ben benieuwd naar de bevindingen en ideeen!! Wie biedt?
BeantwoordenVerwijderen