zondag 3 april 2016

Puberspiegel...


Toen ik nog niet in de pubers zat, grapte ik vaak naar mijn omgeving: ‘Haha, jouw kind kiest precies waar jij allergisch voor bent!’. Ik zag een patroon, zag vrienden zich doodergeren en vond het reuze lollig.

Hoe ontzettend fijn te ontdekken dat ik deze fase probleemloos in leek te gaan. Geen weerstand, in staat tot het voeren van goede dialogen, alles in redelijkheid. Tuurlijk…   Had ik werkelijk gedacht dat het dit huis over zou slaan? Eh…eerlijk gezegd, ja!

Ja, ik heb heerlijke kinderen. Ja, ze ontdekken de wereld en zichzelf. En ja, ze doen dingen die ik noooit gedurfd heb, en waar ik misschien wel stiekem jaloers op ben. Maar ook… er is dat zeurderige stukje. Dat gedrag waardoor ik sneller dan verwacht ontvlambaar lijk te zijn. Die spiegel…

‘Wat zegt het van jezelf’, zei ik destijds wijsneuzerig tegen oudere vrienden. ‘Waarom zet je kind zich op dit stukje af, juist dat wat jij zo veracht? Waarom doet je kind dit?’. En daarbij glimlachte ik lieftallig.

Tsss… het wreekt zich. ‘Wat zegt het van mezelf?’ Ik wil er niet eens over nadenken! Hoe lang duurt dit eigenlijk? Hellup!

© Wilma van Esch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten