zondag 25 maart 2012

Juf, wat in dit boek staat klopt niet hoor!

Hij was 9, zij was 49. Hij was net op deze school, zij werkte er al jaren.
Zij vertelde over de Bronstijd, hij raakte in de war.
Toevallig had hij net in die periode veel over de Bronstijd gehoord, maar dat kwam niet overeen met wat zij vertelde. Hij kende haar nog niet zo goed, zij kende hem nog niet zo goed.

 Hij vertelde haar dat het volgens hem niet klopte, wat zij vertelde, omdat hij wat anders had gehoord. Daar kon ze niet veel mee. Ze vertelde hem dat wat in dit boek stond klopte, omdat dat de methode was. En in de methode staan alleen maar dingen die waar zijn, dus dit moest hij leren voor de toets. Hij weigerde. Het werd een conflict…

Wat een gemiste kans! Dit was bij uitstek de kans voor onderzoek. Onderzoek door meerdere bronnen bij elkaar te leggen en hem te laten vergelijken. Onderzoek om hem te laten nadenken en uitzoeken hoe geschiedenis eigenlijk geschreven wordt, hoe we aan bronnen en interpretaties komen. Ze had hem kunnen uitnodigen een brief te schrijven naar de uitgever van deze methode, met zijn bevindingen, en de klas had kunnen leren van de reactie van de schrijvers.

Maar… het werd een conflict, niemand won.
Oneindig jammer…

©Wilma van Esch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten