zondag 11 november 2012

Assepoester, Sanne en de 2 tekenklanken


Beste Assepoester, Woeste Willem, Monkie, Sinterklaas,

Heb ik jullie ooit verteld hoe jullie me geholpen hebben sporen te vinden voor betrokkenheid en hoe jullie voor mij het onderwijs verrijkten zodat ik niet dagelijks  droog hoefde in te oefenen en technisch vaardigheden aan hoefde te bieden aan de kinderen in mijn klas?
Sanne was 6, het aanvankelijke leesproces wilde niet zo. De korte en lange klinkers, dat lukte nog wel, maar de tweetekenklanken waren een regelrechte ramp. Op allerlei manieren had ik haar al geprobeerd de letters te laten herkennen, onthouden, verinnerlijken, maar het wilde niet. En zij wilde niet, dat ook.

Sanne was helemaal weg van jouw optreden in Disneyfilms, Assepoester. Zou het liefst zelfs op school uren naar jouw film kijken en in haar roze, synthetische prinsessenjurk ronddansen. Gelukkig voor haar hadden we op vrijdagmiddag wekelijks ‘vrije keuze’. Kinderen mochten dan hun eigen speelleeractiviteiten kiezen en inplannen. Ook dingen die niet zo gebruikelijk leken voor school. ‘Mag ik Assepoester kijken?’ vroeg ze me op een dag, met jouw videoband al in haar hand. De week was zo zwaar geweest, het leek me heerlijk, vrijdagmiddag naar jou kijken.
Terwijl een groepje kinderen met haar meekeek, en ik werk zat na te kijken aan een tafeltje achter hen, viel me ineens op hoeveel tweetekenklanken er in jouw film zaten. Met duim in de mond genoot Sanne van het haar zo vertrouwde verhaal en daar borrelden de lesideeën bij me op. Diezelfde middag maakten we met elkaar van de huishoek jouw huis. Vol verve werden jouw stiefmoeder, zussen en hun valsigheid neergezet. In de dagen erna kwamen er volop materialen van thuis mee naar school. Gelukkig staan er op internet veel prints van je. Dus ik nodigde de kinderen in jouw hoek uit hun woorden te schrijven: stIEfmOEder – AssepOEster – mUIzen – de dUIf - kOEts – schOEntje –blAUw lint – pompOEn de woordenstroom ging maar door. Sanne werd geraakt. Ze ging aan de slag met haar EIgen AssepOEster boek, tekende, kleurde, schreef…Gelukt! Dankzij jou gingen de tweetekenklanken leven in onze klas en werden er sprongen gemaakt.

En niet alleen jij bent me dienstbaar geweest, Assepoester, maar ook alle piraten, kabouters, elfjes en nog veel meer figuren. Dank je wel voor jullie inspiratie! Het was mooi om in jullie spoor te mogen treden. Mede dankzij de kinderen waarmee ik heb mogen werken hartelijk dank!!

© Wilma van Esch

Geen opmerkingen:

Een reactie posten